Här kommer vi skriva om vår arbetsgång under dessa 4 veckor vi arbetar tillsammans. Efter varje gång vi arbetat inom projektet kommer vi utvärdera vad vi gjort, hur det gått och hur mycket vi hunnit göra samt vem som gjort vad.
Torsdag den 27/9 2012
Detta var första dagen vi fick till att påbörja vårt projekt. Vi gick till Pildammsparken där vi blev tilldelade ett område, i vårt område fanns det en damm, en gräsplan och några fåtal träd. Ett av de träden som fanns kunde vi identifiera och det var ett barrträd, syntes på all barr som fanns på gräsplanen. Vi fick i uppgift att ta två olika sorters prover, vattenprover och jordprover, som vi sedan skulle använda till att laborera med för att identifiera provernas pH och vattnets hårdhet dvs EDTA. Vi fick ta ett vanligt vattenprov och ett bottenprov från dammen och vi tog även ett förnaprov och ett jordprov. På bilden kan man kan se att dammen är näringsrik eftersom den är grön, vilket betyder att dammen innehåller många alger. Runt omkring kan man se lövträd och ett enstaka barrträd. När vi såg detta tyckte vi att det skulle bli spännande att se om vår jord var podsoljord eller brunjord.
Nedan finns ett litet album med några bilder på omgivningen av vårt område, från dagen då proverna togs i Pildammarna:
Torsdagen den 4/10 2012

Torsdagen den 4 Oktober var det dags att undersöka våra prover. Vi delade upp gruppen i två delar, för att kunna arbeta mer effektivt. Rami och Aria tog kemilaborationen där de skulle ta reda på vatten- och jordprovernas pH, vattenprovernas hårdhet - det vill säga EDTA. Medan Meiyi, Emina och Violet gick till biologisalen där de också skulle undersöka vattnet och jorden fast deras uppgift var att identifiera de olika organismerna som befann sig i jorden och i vattnet. Efter att vi blev klara med uppgifterna gick tjejerna till kemin och killarna till biologin. Båda grupperna gjorde likadana undersökningar, detta var då för att få ett säkrare resultat.
Tisdagen den 9/10 2012
Idag har vi börjat bli klara med undergruppen Bakgrund. Meiyi och Emina har jobbat på Bakgrunden samtidigt som Aria och Rami har kollat upp dagens lufttryck.
Måndagen den 22/10 2012
Lördagen den 27/10 2012
Vi har jobbat på genom att planera, samla information och även mäta bland annat luft. Imorgon, Söndagen den 28/10 är det dags för oss att lämna in vårt arbete genom att låsa upp denna blogg. Emina kommer under lördagskvällen sitta med bloggen och finslipa den samt skriva om vissa saker vi missat. Härmed tackar vi för oss och hoppas att ni njutit av vårt arbete!